״חנוך לנער על פי דרכו״

״חנוך לנער על פי דרכו״

״חנוך לנער על פי דרכו״ (משלי, כב ו׳) מה אומר לכם המשפט הזה?
הרבה פעמים אני פוגשת הורים שלא מצליחים להבין איך יכול להיות שהם גידלו 3 ילדים בקלות ובצורה מאוד ברורה ומוצלחת והילד הרביעי ״עושה להם בית ספר״, אני פוגשת הורים שגמלו את הילדה הבכורה מחיתול תוך יומיים במינימום פספוסים ועם הילד השני תהליך הגמילה ארך חודשים רבים, או אולי הורים שאחד מילדיהם היה נרדם לבד מגיל אפס במיטה והילד השני צריך נדנודים ממושכים על מנת להירדם.
כל ילד הוא עולם ומלואו, כל ילד מגיע לעולם שלנו עם מטען גנטי ייחודי, עם מזג אחר, עם קווי אופי שונים, עם יכולות שונות. כל ילד פוגש את ההורים שלו בנקודת זמן שונה בחיים, עם או בלי ניסיון כזה או אחר בחינוך וגידול ילדים, כל ילד פוגש הורה שנמצא במקום רגשי מסוים, עם יכולת הכלה שונה ופניות רגשית שונה ולכן גם לא כל שיטת חינוך או דרך חינוכית שבה תחליטו לנקוט בהכרח תעבוד עם כל ילד באופן דומה.
לכל ילד יש צרכים שונים שנובעים מתוך אופיו הייחודי וזה נכון שרוב הילדים זקוקים לאותם דברים בסיסיים- חום, אהבה, הגנה, בטחון, גבולות ברורים, ודאות, יציבות וכן הלאה אבל כל ילד גם זקוק להסתכלות יותר ממוקדת עליו ועל הצרכים שלו.
אם יש לכם ילד שמאוד חשוב לו להרגיש שהוא זה שאומר את המילה האחרונה התפקיד שלכם כהורה הוא לתת לו את השליטה במקומות החיוביים כדי שהוא לא ייקח אותם במקומות השליליים כדי לספק את הצורך שלו בשליטה, אם יש לכם ילדה מאוד מרצה ופליזרית התפקיד שלכם כהורים הוא ללמד אותה גם לעמוד שלה מדיי פעם, לומר את דעתה, לא להתבייש קצת למרוד ולבדוק את העולם.
כשאני מסתכלת על הפסוק הזה ״חנוך לנער על פי דרכו״ אני מדמיינת הורה שמסתכל על הילד שלו כאינדיבידואל ושואל את עצמו ״מה הילד הספציפי הזה צריך ממני?״ ומהתשובה הזו ההורה צריך להתוות לעצמו דרך חינוכית שתספק לילד הזה בדיוק את הצרכים שלהם הוא זקוק ויחד עם זה תכין אותו לעולם האמיתי ותחנך אותו להיות אדם ערכי ותורם בתוך הגבולות והדרך החינוכית שההורים מיישמים בבית.

Recent Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *