לתת לילדים בחירה

על הרוב המוחלט של הדברים בחיי הילד ההורים שולטים- מה הם יאכלו? מה ילבשו? איפה נגור? באיזה בית ספר הם ילמדו? ועוד מלא תחומים ולכן כשאנחנו נותנים לילד לבחור בין כמה אופציות אנחנו בעצם נותנים לו תחושת שליטה במצב, אנחנו נותנים לו את היכולת להחליט.
התחושה הזו שהילד יכול לבחור ולהחליט היא תחושה מאוד חזקה וחשובה עבור ילדים, הם מרגישים שדעתם נחשבת, הם מרגישים שיש ביכולתם לקבוע בבית, ובעיקר מרגישים תחושה של כוח שרוב הזמן אין להם.
איך נותנים להם בחירה בצורה נכונה?
ילדים הולכים לאיבוד בתוך המון אופציות, אין להם מסוגלות להכיל את הבחירה אם היא מתוך כמות ענקית של דברים ולכן הבחירה שלהם צריכה להיות מתוך כמות אופציות מצומצמת למשל, נותנים לילדה לבחור מה תלבש לגן מתוך 2-3 אופציות, נותנים לילד לבחור מה יאכל לארוחת ערב "חביתה או פשטידה?" ולא "מה אתה רוצה לאכול לארוחת ערב?" שזו שאלה ענקית אפילו בשביל חלק מהמבוגרים.
נקודה מאוד חשובה שהורים בדרך כלל שוכחים היא כשאתם נותנים לילד לבחור תכינו את עצמכם מראש לזה שאתם חייבים לכבד כל בחירה שלו מתוך האופציות שהצעתם לו ולכן מראש תציעו אופציות שיהיו מקובלות עליכם.
אם לא תכבדו את בחירתו אז מלכתחילה אין טעם לתת לו לבחור למשל, אם נתתם לו לבחור מה בא לו לארוחת ערב- חביתה או פשטידה וממש ממש אין לכם כוח או זמן להכין פשיטה אז מראש תציעו אופציה אחרת כי אם הוא יבחר בפשטידה ולא תכינו הילד הפסיד את כל ה״כוח״ שנתתם לו.
לסיכום, מתן בחירה לילדים בחיי היומיום היא באמת משהו קטן שאנחנו יכולים לתת להם עם חשיבות מאוד גדולה עבורם ועבור תחושת המסוגלות שלהם, הדימוי העצמי שלהם והיכולות שלהם אני ממליצה לכם לבחור 2 תחומים שבהם תוכלו לתת לילדים את חווית הבחירה החל מהיום ואתם כבר תתחילו לראות את השינוי בילדיכם.

Recent Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *