חשיבות סדר יום אצל ילדים

חשיבות סדר יום אצל ילדים

סדר יום קבוע הוא בין הדברים החשובים ביותר בהורות, סדר יום קבוע מייצר לילד עוגנים במהלך היום, כשיש סדר יום קבוע הילד יודע מה עומד לקרות בכל רגע נתון, זה מייצר תחושת ודאות גדולה בחיי הילדים, נותן להם תחושת שליטה במצב.
תחשבו שנייה על עצמכם מבוגרים כשאתם מגיעים לעבודה והיום מתנהל על פי לו"ז שקבעתם מראש, היום שלכם נעים, רגוע, אתם פנויים לעבודה ועשייה והכול יותר קל וזורם, כשאתם מגיעים לעבודה ויש יום הפוך יש פגישות שנכנסו ברגע האחרון ופתאום צצו כמה דברים דחופים לעכשיו או שהבוס מגיע ודורש מכם לבצע דברים אחרים ממה שתכננתם היום מבולגן, אתם עצבניים, כועסים יותר, לא פנויים לעשייה משמעותית אלא רק לכיבוי שריפות ומסתובבים בעיקר עם תחושת לא נעימה של חוסר וודאות.
עכשיו תחשבו על הילדים שלכם בגיל 3 או 5 או 7 שמרגישים את התחושות הללו אבל הקטנטנים הללו לא יודעים למה הם מרגישים ככה והתחושה החזקה הזו של חוסר וודאות משתלטת עליהם והם מרגישים שהם לא שולטים במצב ואז הם יידרשו את השליטה במקומות אחרים ואז עלולים להתחיל בבית מאבקי כוח, ריבים, כעסים, נשמע הרבה "לא רוצה", "לא בא לי", "לא עכשיו".
סדר יום מתייחס לפעולות שקורות בדרך כלל ברמה יומית כגון- ארוחת ערב, מקלחת, שעת שינה, סיפור, זמן משחק, זמן טלוויזיה, חברים וכו'. רצוי לקבוע סדר יום לפי מה שמתאים לכם ולפי מה שאתם יודעים שיעבוד לכם כי אם תקבעו למשל שכל יום נכנסים למקלחת ב 18:00 אבל אתם לא באמת מגיעים הביתה לפני 18:30 אז זה כנראה לא יעבוד. אז קובעים סדר יום שמתאים למשפחה שלכם, לפי הפעילויות שלכם אחר הצהריים, רצוי שיהיה קבוע בכל יום כלומר, כל יום באותה שעה פחות או יותר נכנסים להתקלח, ומיד אחרי זה יושבים לאכול ארוחת ערב משפחתית, ואז צחצוח שיניים ולמיטה, אימא אבא מקריאים סיפור, ואז נשיקה ולילה טוב. כאשר סדר הפעולות הוא קבוע ובערך באותה שעה כל יום, הילד יודע מה מחכה לו, מה הדבר הבא שמצפים ממנו לעשות, הוא הרבה יותר פתוח לשיתוף פעולה כי הוא כבר יודע שבבית שלנו מצחצחים שיניים אחרי ארוחת הערב ויהיו ילדים שאחרי פרק זמן שבו הם מתרגלים סדר יום קבוע אפילו ילכו עצמאית לבצע את הפעולה הבאה כי הם כבר יודעים מה עומד לקרות.
ומה עושים אם להורה ממש קשה להתמיד? במקרה כזה אני ממליצה להתחיל מ- 2 פעולות שההורה יוכל לוודא שיעמוד בהן ולבצע כל יום באותה שעה, למשל אם הורה החליט שכל יום עד השעה 20:30 הילדים שלו במיטות הוא חייב להיות שם ולוודא שזה אכן קורה, ואחרי שאותן 2 פעולות כבר נכנסו לשגרה והפכו להיות חלק מהבית מוסיפים עוד 2 פעולות שיכולות להיות קבועות וכך אנחנו קובעים לילד עוגנים במהלך היום.
כמובן שאם אנחנו עושים שינוי בסדר יום מדיי פעם זה בסדר, גמישות זה גם חלק מהסיפור ואם סבתא באה לבקר הילד יכול ללכת לישון חצי שעה אחרי, רצוי לתווך לילד את השינוי שיקרה במהלך היום כלומר מה לא יתנהל על פי הלו"ז הקבוע על מנת שיהיה מוכן לבאות.

 

Recent Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *