הצטרפות תינוק חדש למשפחה

הצטרפות תינוק חדש למשפחה

הצטרפות אח חדש למשפחה היא אירוע מרגש אבל עם זאת כשנולד תינוק כל המשפחה עוברת טלטלה ובעיקר הילדים הקטנטנים שמקבלים אח קטן "במתנה" שטורף את כל הקלפים והופך אותם ל"גדולים", פתאום אימא עסוקה עם התינוק ופחות פנויה אליי, פתאום אני הילד הקטן הופך להיות ה"בוגר" שצריך להיות עצמאי ולעשות דברים לבד אפילו שעד אתמול אימא הייתה עוזרת לי בהם, פתאום ממרכז תשומת הלב של הבית אני צריך ללמוד לחלוק את אימא ואבא עם עוד מישהו.
אז איך אפשר להפוך את הצטרפות התינוק החדש למשפחה לחוויה חיובית שמעצימה את האח ה"גדול" ?
כמובן שלפני הלידה צריך לדבר עם הילד על זה שאימא בהריון ועוד מעט יצטרף למשפחתנו תינוק קטן וחמוד- רצוי לא להבטיח לילד שהוא ישחק איתו והם יהיו חברים טובים כי בחודשים הראשונים לחייהם התינוקות בעיקר ישנים ואוכלים אז ככה שאין יותר מדיי משחק או אינטראקציה, חשוב להכין אותם לזה שהתינוק כנראה יהיה הרבה על הידיים של אימא כי הוא יונק ושהוא בוכה הרבה כי זו הדרך שלו לתקשר עם העולם.
רצוי גם להכין את הילד לעובדה שאימא תיעדר מהבית כמה ימים לאחר הלידה ולספר לילד מי יהיה איתו בבית, מי יוציא אותו מהגן, ואם יוכל לבקר את אימא והתינוק כאשר ישהו בבית יולדות.
הדבר הכי חשוב כש
חוזרים הביתה מבית היולדות הוא לשמור על שגרה עד כמה שניתן- להמשיך לשמור על אותו סדר יום שהיה לילד הגדול לפני הלידה אותם הרגלים ופעולות כמו שהיינו עושים קודם, אותה שעת שינה, אותו טקס שינה וכו'. אם ישנם סבים וסבתות שאפשר להיעזר בהם בשבועות הראשונים אז רצוי וכדאי ואז אפשר להעניק תשומת לב אישית ומלאה לגדול.
נקודה חשובה נוספת היא הנטייה שלנו להפוך את הילדון הקטנצ'יק שלנו לילד ה"בוגר" שפתאום בין לילה יכול לעשות הכול לבד ופשוט לחלק לו משימות ולצפות שיעשה אותן לבד, חשוב לא לגרום לילד להרגיש שהבגרות הזו עולה לו ביוקר על מנת לא לייצר ריגרסיות- שאולי לא יחשוב פתאום ששווה לו יותר להתנהג כמו תינוק ואז נתחיל לראות ריגרסיות בגמילה מחיתולים למשל או שילד שלא לקח מוצץ כבר הרבה זמן ירצה פתאום לקחת מוצץ.
חשוב גם לשתף את הילד בפעולות היומיומיות עם התינוק- לתת לו לעזור לנו לקלח אותו ואז יכול לעמוד על שרפרף לידנו ולשחק איתו קצת במים, או לבקש ממנו לשים לתינוק מוצץ או להביא לתינוק חיתול נקי.
רצוי להזמין את הילד לשחק עם התינוק- בדרך כלל המבוגרים מאוד נרתעים מלתת לילד לגעת בתינוק שמא יכה אותו או יכאיב לו בטעות, אבל אם ההורה משגיח אז בהחלט יש לנצל את ההזדמנויות הללו לקרב בין הילד "הגדול" לתינוק ולתת לו ללטפו, להחזיק לו יד, לדבר איתו, לשיר לו ולתת לו צעצועים.
בעיקר חשוב שאנחנו ההורים נשתדל לדבר בשפה מקרבת אל הילדים, להציע להם להתקרב אל התינוק, לשתף את התינוק בסדר היום של הילד הגדול יותר כלומר אם יושבים לשחק עם הגדול על השטיח אפשר לשים את התינוק לידנו על המשטח שיהיה נוכח ויספוג אווירה ובעיקר להשתדל לשתף את הילד בפעילויות משותפות עם התינוק כגון: לעזור להורה לתת לו בקבוק, לעזור לקלח, להחליף חיתול ואפילו להיות נוכח בהרדמה.

Recent Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *