פחדים של ילדים

פחדים של ילדים

פחדים אצל ילדים זהו שלב טבעי, בכל גיל יש איזשהו עניין סביב פחד כלשהו החל מפחד מאנשים זרים כשהם תינוקות סביב גיל שנה, דרך פחד מחושך ועד לפחד להישאר לבד בחדר או פחד ממפלצת בארון או מתחת למיטה גם בגיל חמש או שש. פחדים של ילדים הם אינם רציונליים, אנחנו בדרך כלל ננסה להסביר להם שאין דבר כזה מפלצות ואז זה לא יעבוד אז ננסה להראות להם שאין מפלצת מתחת למיטה או שנפתח את הארון ונראה להם שיש בו רק בגדים אבל ההסברים והניסיונות האלו להראות להם שאין פה כלום לא יעבדו כי הפחד אצל הילדים הוא אינו מגיע ממקום של חשיבה הגיונית.
אז מה כן עושים?
קודם כל תאמרו לילד שאתם פה בשביל לעזור לו, יידעו אותו שיש לו על מי לסמוך תמיד, בכל שעה, ספרו לו שתמיד תגנו ותשמרו עליו.
שנית רצוי לבדוק ולברר לאילו תכנים הילד נחשף- אולי יש איזה תכנית בטלוויזיה שמפחידה אותו? זו יכולה גם להיות תכנית ילדים אבל הילד עלול לפרש אותה כמפחידה או מאיימת. או אולי ספר חדש שהקריאו בגן? כדאי לנהל שיחה עם הילד על הפחד שלו, שאלו אותו מה מפחיד אותו? מדוע הוא מפחד מזה? שאלו את הילד גם איך הוא רוצה שאני ההורה יעזור לו להתמודד עם הפחד?
הדבר הבא והוא תקף ברוב הקשיים שאנחנו חווים עם ילדינו הוא לא לעשות מזה עניין- ככל שאנחנו נייחס יותר חשיבות לפחד של הילד כך הוא יפחד יותר, אם כל פעם שהילד יתלונן שמפחד נלך איתו יחד לחדש ונדליק אור ונראה לו שאין מפלצת מתחת למיטה וגם אין מפלצת בארון ונדבר על זה ונתעסק בזה ונסביר את זה שוב ושוב ושוב אז הפחד של הילד רק יתעצם והיחס שיקבל מאיתנו יהפוך להיות העניין פתאום- הגיבו בצורה עניינית וקונקרטית, תנו לילד לנסות להתמודד עם הפחד ולהתגבר עליו לבדו אבל עם תמיכה מלאה שלכם.
זה בסדר לתת לילד חפץ שיעזור לו להתמודד עם הפחד- אם למשל הילד מפחד מהחושך זה בסדר לתת לו ללכת לישון עם בובה שאוהב ש"תשמור עליו", או אם מפחד ממפלצת בארון לתת לו לישון עם חרב צעצוע שהוא אוהב שתעזור לו לישון בביטחון רב יותר.
והכי חשוב אתם הורים, אל תילחצו- פחדים זה שלב טבעי וכמו בכל דבר אם לא נעשה מזה עניין ונגיב בענייניות והילד יידע שאנחנו שם בשבילו זה יעבור.

Recent Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *