מסכים ורשתות חברתיות

מסכים ורשתות חברתיות

הילדים שלנו נולדו לתוך התרבות המסכים האינטרנט, הם לא מכירים שום דבר אחר ולכן זה טבעי עבורם לבלות כל היום מול המסך ולנהל כך את חייהם, כך הם מנהלים את חיי החברה שלהם, כך הם מנהלים מערכות יחסים, כך הם לומדים וכך מכירים אנשים חדשים, אלו הם החיים של ילדינו.
יש הרבה דברים חיוביים במסכים וברשתות החברתיות- יש מחקרים שמוכיחים כי זמן מסך מסוים תורם לפיתוח האינטליגנציה, תורם לחיי החברה שלהם-הם מדברים עם חברים ברשתות החברתיות ווטסאפ, פייסבוק, הם לומדים דרך האינטרנט, ומשחקים משחקי און ליין שמפתחים יצירתיות אינטליגנציה ושפה- בעיקר שפות זרות.

עד כה נשמע מצוין אז למה בעצם להגביל אותם? כי כמו שהרשתות החברתיות והאינטרנט מלאים באינפורמציה, למידה וידע ככה הם גם מלאים בסכנות: אלימות, סמים, הימורים, פורנוגרפיה, פדופילים המנסים לפתות ילדים ובני נוער.
חובתנו כהורים היא להתעניין ללמוד ולחקור וכחלק בלתי נפרד מזה גם להציב את הגבולות גם בעולם המסכים ובתוכו הרשתות החברתיות והעולם הווירטואלי.
הרבה הורים חוששים לבדוק את הנייד של הילד שלהם כי הם מרגישים שהם מחטטים לו בחיים האישיים אבל למעשה לא מדובר בחיטוט אלא בפיקוח ובקרה! הנייד הזה אמנם בשימושו של הילד אבל כפי שאתם שומרים על ילדיכם בעולם הפיזי ככה גם בעולם הווירטואלי- מחובתנו כהורים לברר עם מי הם מדברים? מה הם מספרים? מחובתנו להתערב אם ישנה סכנה כלשהי או משהו שמעורר את חשדנו. כמו שלא היינו נותנים לילד לרוץ לכביש ולהידרס אלא היינו תופסים אותו חזק כדי להגן עליו ולשמור על חייו, ככה מוטלת עלינו האחריות לשמור עליהם גם במימד הווירטואלי- גם אם הסכנות שם פחות מוחשיות הן יכולות להיות לא פחות מסוכנות.
איך מייצרים גבולות בעולם הווירטואלי?
עלינו כהורים ליצור קוד ברור של כללים לשימוש ברשתות חברתיות על מנת שילדינו ידעו מה מותר להם ומה אסור? מחובתנו לברר ולבדוק- עם מי הם מדברים ברשת? על מה הם מדברים? כמה זמן הם מבלים מול המסכים? היכן הם צורכים זמן מסך- האם רק במרחב הציבורי בבית או גם בחדר? בדלת סגורה או פתוחה?
אפשר אפילו רצוי לכתוב הסכם המחייב את שני הצדדים, בהסכם צריכים להיות כתובים הדברים הבאים: עם מי מותר ליצור קשר? אסור לדבר עם זרים, צריך להיות מצוין גם שאסור למסור מידע אישי ובטח שלא לשלוח תמונות, מספר טלפון או כתובת. כמה שעות ביום מותר להם לבלות מול המסך? נתון לשיקול דעת ההורה. היכן מותר להם לבלות מול המסך- במרחב הציבורי בלבד או בחדר, בדלת סגורה? פתוחה? פה יש עוד נקודה חשובה וזה האם אנו מרשים לילד מחשב בחדר או שהמחשב נמצא רק בחלל הציבורי? האם להגביל אותו עד איזה שעה מותר לו להשתמש? לדוגמה אם נכנס למיטה ב- 21:00 האם מותר לו להיות עם הסמארטפון עד 23.00? האם מותר לו ללכת לישון עם הטלפון בחדר או שהנייד נשאר בסלון? חייב להיות סעיף שאומר שחובה על הילד תמיד לשתף בסיסמאות לנייד/ אתרים/ רשתות חברתיות.
דבר אחרון וחשוב ביותר למדו את הילדים להפעיל צנזור פנימי- מה שלא היית אומר למישהו בפנים אל תרשה לעצמך לכתוב, למדו אותם לא להעליב או לפגוע להימנע מחרמות או בריונות/ הצקה לילד אחר. יידעו אותם גם כי כל מה שנכתב באינטרנט נשאר שם לנצח ולכן מתלווה לשימוש ברשתות החברתיות אחריות גדולה ביותר,.
חובתנו לחנך את ילדינו לתרבות גלישה אחראית, הילד צריך לדעת שזו חובתו של ההורה לבדוק לו את הנייד ולא לאשר אפליקציות שאינן תואמות גיל או מסוכנות. והכי חשוב לשמור על ערוץ תקשורת פתוח לא להאשים אותם אלא להיות המקום שבו ירגישו בנוח לספר לכם גם על משהו חריג או מסוכן שקרה להם- הם ישתפו אתכם ברמה שאתם תרצו להיות שותפים ותביעו עניין בהם ובמעשיהם.

Recent Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *