החשיבות של תיאום ציפיות

ילדים אוהבים ודאות בחייהם, לדעת מה הולך לקרות? חלק חשוב בתחושת וודאות היא ההכנה מראש, תיאום ציפיות, שהילד יידע- מה אני מצפה ממנו? איך אני מצפה שיתנהג? או איך אני מצפה שלא יתנהג?
תיאום ציפיות נכון יזכיר לילד איך אני רוצה שהוא יתנהג בסיטואציה המסוימת? וגם יודיע לו מה הולך לקרות כאשר הוא יתנהג באותה התנהגות שאני לא מסכימה לה?
איך עושים תיאום ציפיות בצורה נכונה?
קודם כל חשוב להבין שאין טעם בנאומים ארוכים ומייגעים, לילדים אין פניות וסבלנות נדרשת כדי לשבת ולשמוע אותנו מדברים שוב ושוב על אותו דבר במשך 15 דקות ולכן גם כשאתם עושים לילד שיחת תיאום ציפיות תדאגו שהיא תהיה קצרה וקולעת, חישבו איך אתם מעבירים את המסר שאתם רוצים בכמה שפחות מלל.
עוד דבר חשוב- דברו אליהם בצורה חיובית ומעודדת, ספרו לילד שאתם סומכים עליו ויודעים שהוא מסוגל לעשות זאת ולעמוד בדרישה שלכם, אם יש לכם דוגמה לפעם שהצליח לעשות זאת הזכירו את זה בקצרה.
חשוב להקפיד לומר לילד מה יקרה אם הוא יבחר להתנהג באותה התנהגות שאיננו מסכימים לה- לומר מה התוצאה ההגיונית של מעשיו- "אם תרוץ לכביש אני ארים אותך על הידיים", "אם תזרוק את האוכל לרצפה אני אקח לך את הצלחת".
אז אנחנו עושים לילד שיחה קצרה, מודיעים לו איך אנחנו מצפים שהוא יתנהג וממשיכים הלאה, לדוגמה- אם יש לנו חברים שכל פעם כשהמשפחות שלנו נפגשות הילד שלי רב עם הילד שלהם והאווירה הופכת לא נעימה, ונניח שהחלטתי שאני לא מוכנה לזה יותר ושכל פעם שהם יריבו אנחנו הולכים, אז אנחנו עושים לילד שיחת תיאום ציפיות ומספרים לו שכל פעם שאנחנו הולכים אל איתמר הם רבים וזה לא נעים לנו ולהורים של איתמר ולכן מעכשיו אם הם יריבו אנחנו נקום ונלך הביתה.
אז שיחת תיאום הציפיות היא למעשה שיחת הכנה למה שהולך לקרות, שיחה מאוד קצרה שאומרת מה היה קורה עד עכשיו? מה זה גורם לנו להרגיש? או למה אנחנו לא רוצים שזה יקרה שוב? ומה יקרה מעכשיו כשהם יתנהגו ככה?

הורים שיעשו שיחות תיאום ציפיות לפני כל סיטואציה שהילד לא מכיר או שההורה יודע שיכולה להיות בסיטואציה התנהגות של הילד שהוא איננו מסכים לה ימצאו שהרבה יותר קל להם כהורים להגיב באותה סיטואציה והם פחות כועסים או מבולבלים כי הם כבר יודעים איך להגיב, ובנוסף הם גם יראו שלילד יותר קל לעמוד בציפיות שלנו כי הוא יודע מה הולך לקרות ולכן הרבה יותר קל לו לשתף פעולה איתנו.

 

Recent Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *