איך נעזור לילדינו לפתח דימוי עצמי חיובי?

איך נעזור לילדינו לפתח דימוי עצמי חיובי?

אני פוגשת הרבה הורים שאומרים שהם מעוניינים שלילד שלהם יהיה בטחון עצמי גבוה, שיהיה מספיק בטוח בעצמו לעשות מה שהוא אוהב ורוצה או לומר את מה שבא לו בבית הספר, מול החברים ובמסגרות השונות בהם הוא פעיל. אני תמיד מתחילה בלהסביר להורים מה זה בכלל דימוי עצמי ומה ההבדל בינו ובין ביטחון עצמי- דימוי עצמי הוא איך אני מדמה את עצמי מבחינת תכונות אישיות- מה אני יודע על עצמי. משם אנו מפתחים ערך עצמי- ערך עצמי זה אומר מה אני חושב על התכונות הללו שקיימות אצלי ובטחון עצמי הוא למעשה כיצד מה שאני חושב על עצמי ועל תכונותיי יבוא לידי ביטוי בהתנהגות שלי כלפי חוץ.
אם כך ביטחונו העצמי של הילד מושפע מתפיסתו על עצמו, ותפיסתו על עצמו תושפע תמיד מהפידבקים שהילד מקבל מהסביבה ובעיקר מהוריו שהן הדמויות המשמעותיות ביותר לו כלומר, אם אנחנו נדגיש את הדברים השליליים באישיותו או את הדברים שהילד לא עושה או עושה בצורה לא טובה אני מפתחים דימוי עצמי שלילי אצל הילד, לעומת זאת אם נתייחס לתכונות החיוביות באופיו ולמעשים החיוביים שיעשה הילד יראה את עצמו באור חיובי.
אם במקום להתמקד בשלילי ננסה להתמקד יותר בחיובי נצליח לייצר אצל הילד הצלחות וכתוצאה מכך הדימוי העצמי וביטחונו העצמי יגדל, הכול בעצם תלוי בהסתכלות שלנו על הדברים- אם הילד קמצן אולי במקום קמצן נגיד הילד חסכן, אם הילדה חולמנית אולי במקום חולמנית נגיד שיש לה דמיון מפותח, אם הילד בכיין אולי במקום בכיין נאמר הילד רגיש, אם הילדה שתלטנית אולי במקום שתלטנית נאמר שלילדה יש יכולות ניהול או אם הילדה עקשנית אולי במקום עקשנית נאמר לה שהיא לא מוותרת עד שמשיגה מה שהיא רוצה- על כל תכונה ניתן להסתכל בצורה חיובית או שלילית אם נבחר לראות את הצד החיובי ואם לא נתייג אותם יהיה להם את החופש לבחור מה הם רוצים להיות ובדרך הם גם יעריכו את עצמם הרבה יותר.
"כל מה שילד צריך, זה מבוגר אחד שיאמין בו" (הרב שלמה קרליבך)
השבוע הייתי בהופעה של זמר ויוצר מאוד מוכשר ולפני ששר שיר שכתב והקדיש לאביו הוא סיפר כי כל פעם שהוא היה שר אבא שלו היה שואל אותו מתי כבר ימצא עבודה נורמאלית כמו הבן של השכנים ומצד שני כל פעם שהיה שר אימו הייתה אומרת לו כמה הוא שר יפה ושישיר לה עוד שיר. זה בדיוק העניין אם נזהה את הכישרונות החבויים בילדינו גם אם הם מוזרים או לא מתיישבים בדיוק עם הרצונות, ההעדפות והציפיות שלנו מהם כהורים, אם הילד יקבל מסר מהוריו שהם מאמינים בו ותומכים בו הוא כבר ימצא לבד את הדרך לגדולות., גם אם ציפיתי שבני יהיה רופא או עורך דין אבל יש לו כשרון אמיתי לספורט או מוזיקה מחובתי כהורה לעזור לו לפתח את הכישרון הזה ולמצות את הפוטנציאל שחבוי בילד ובדרך אני ארוויח ילד מאושר שחווה הצלחות ועוסק בדברים שהוא אוהב וכתוצאה מכך בטוח בעצמו ומעריך את עצמו.

Recent Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *