אהוב, נחוץ, יכול!

ילדים זקוקים לתחושת שייכות חזקה, תחושת שייכות זה אומר "אני חלק ממשהו", מאימא ואבא שלי, מהמשפחה שלי, מהכיתה שלי, מהחברים שלי.
חלק מהמרכיבים של אותה תחושת שייכות חזקה הם:
אהוב- הכוונה לידיעה שאוהבים אותי ללא תנאים, אני אהוב על סביבתי, על הוריי, על חבריי.
נחוץ- הכוונה התחושה שזקוקים לי, אני נחוץ פה, אני תורם משהו לבית שלי או לכיתה שלי, צריכים אותי, אם אני אעדר חסרוני יורגש.
יכול- הכוונה היא לתחושת מסוגלות, אני יכול, הידיעה שיש לי את הכוחות לעשות את הדברים המצופים ממני.
ברגע שהמבוגרים הסובבים את הילד מספקים לו תחושת חשיבות בשלושת המרכיבים הללו הילד מפתח תחושת שייכות חיובית שעוזרת לו להתנהל בסביבתו הקרובה בצורה יותר נעימה ובטוחה בעצמו, הילד מפתח דימוי עצמי חיובי וחזק, מעריך את עצמו וחש תחושת מסוגלות גבוהה.
אז איך אפשר לפתח את שלושת המרכיבים הללו ולהביא אותם לידי ביטוי בחיי היומיום?
את המרכיב הראשון תחושה שהילד אהוב אנחנו נוכל לחזק בעזרת מחוות גופניות- חיבוק, נשיקה, ליטוף או אמירות המביעות אהבה והערכה כלפי הילד, עידוד נכון וחיזוק התחושה שלילד יש מקום חשוב בבית שלנו או בכיתה שלנו.
את המרכיב השני תחושה שהילד נחוץ נוכל לחזק על ידי כך שניתן לו תפקידים משלו, למשל- הילד אחראי לערוך את שולחן האוכל כל ערב לפני הארוחה, התחושה הזו עבור הילדים שהמבוגרים זקוקים לו, שהם סומכים עליו מספיק על מנת לבקש ממנו שיעזור להם או שיעשה במקומם היא תחושה מאוד מעצימה ומחזקת. אפשר גם להשתמש בכלים של שיתוף והתייעצות- לשתף את הילד בדברים שקורים לנו בחיים משהו שקרה בעבודה, או עם חברים או אפילו סתם משהו שקרה לי היום, עצם השיתוף גורם לילד להרגיש חשוב ומלמד אותו גם איך משתפים. רצוי גם להתייעץ עם הילד- לשאול לדעתו, מה הוא חושב שהייתי צריכה לעשות? מה אני יכולה לעשות פעם הבאה? ילד שמתייעצים איתו מרגיש תחושת חשיבות מאוד גדולה, להורים שלי חשוב לשמוע מה יש לי לומר בנושא מסוים- זו הרגשה ממש עוצמתית.
את המרכיב השלישי תחושת יכולת ומסוגלות נשיג אם ניתן לילד לעשות דברים בעצמו, נעודד אותו בצורה נכונה ונשבח על עצם העשייה והדרך שבה הוא עשה ולא רק על התוצאה. אם ניתן לילד להתנסות, לחקור ולגלות על עצמו מה הוא מסוגל לעשות כך הוא יגלה עוד ועוד עוצמות ויכולות שיש בתוכו והוא לא הכיר עד לאותה נקודה שבה הוא ניסה.

אם נספק לילד את שלושת המרכיבים הללו ברמה היומיומית, אם ניתן לו תחושה שהוא אהוב ורצוי, תחושה שזקוקים לו בבית הזה ונעודד את תחושת המסוגלות העצמית שלו נוכל לגדל ילד שמכיר את יכולותיו, בעל דימוי עצמי גבוה, יותר משתף פעולה, עצמאי ובעיקר בטוח בעצמו.

Recent Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *